הרפורמה המסוכנת של ליברמן וכהנא לעקירת הכשרות: רבני עיר לא – גופים עסקיים כן

    איתי גדסי No Comments on הרפורמה המסוכנת של ליברמן וכהנא לעקירת הכשרות: רבני עיר לא – גופים עסקיים כן

    על פי הרפורמה החדשה שמקדם שר הדתות יחד עם שר האוצר אביגדור ליברמן, רבני העיר לא יוכלו להעניק כשרות כפי שהיה מקום המדינה ועד היום. במקומם יהיו גופי כשרות עסקיים שיציגו רב מטעמם ויתחילו לתת כשרות חופשי בכל רחבי הארץ. ליברמן: "יש הכרח להביא לשינוי מהותי לביטול המונופול הקיים היום"

    כשרות. אילוסטרציה צילום: פלאש 90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    לאחר המלחמה בבתי הדין, רחבת הכותל הרפורמי ועוד היד נטויה, כעת שר הדתות מתן כהנא הציג היום (שלישי) את הרפורמה המסוכנת לעולם הכשרות, סמכות רב העיר להכניק תעודת כשרות לעסקים בעיר תבוטל – אליו יצטרפו כל חברה פרטית שתציג מטעמה אדם שיש לו כושר לרב עיר ותוכיח איתנות פיננסית, חברה שתהיה עסק רווחי לכל דבר והיא תוכל להעניק כשרות לכל עסק שירצה בישראל.

    על פי התוכנית יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיוודא כי גופי הכשרות החדשים עומדים בנהלים. בנוסף, יהיו גופי כשרות עם סטנדרטים נמוכים ממה שמחייבת הרבנות הראשית שיציג אישור ע"י 3 רבני עיר.

    מלשכת שר האומר אביגדור ליברמן נמסר: "משרד האוצר ומשרד הדתות מקדמים במסגרת חוק ההסדרים תכנית רוחבית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות לשם הפחתת יוקר המחיה והיקף ההוצאה הפרטית על צריכת המזון בישראל.

    צעד זה יביא לביטול המונופול הקיים כיום וייצר תחרות שתביא הן להוזלת המוצר באופן ישיר והן לשיפור השירות הניתן לבתי העסק הכשרים בישראל.

    במסגרת התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. גופי הכשרות הפרטיים יקבלו רישיון הפעלה מהשר לשירותי דת ולאחר קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ".

    בכיר בתחום הכשרות מסביר את ההרס והחורבן במהלך החדש, לדבריו: צריך להבין כי פתיחת הכשרות לכל איש בישראל שיציג אדם מטעמו בעל כושר לכהן כרב עיר, תביא להרס הכשרות, אם עד היום כל רב עיר מצודתו הייתה פרושה על בני עירו והעניק להם כשרות, לא הייתה לו כלל רווח בדבר, מכיוון שהמשגיח קיבל את משכורתו, ורב העיר אינו צד לעניין פרט לאגרה על תעודת הכשרות שהולך למועצה הדתית. לרב לא משנה אם יש תחתיו 50 עסקים או 100 עסקים משכורותו נשארת אותו הדבר.

    אך כיום כל גוף כשרות, יש לו אינטרס כלכלי לתת כמה שיותר כשרויות בכדי להרוויח כסף, כל עסק זה עוד הכנסה. לכן רמת הדרישות מבעל העסק תרד בכדי לתת תעודה לכל דיכפין, בכדי לא להפסיד את כספי החברה משגיח אחד יצטרך להיות אחראי על בתי עסק רבים שבר שיפגע באיכות ההשגחה. בנוסף, כל חברה תחשוב אלף פעם אם להסיר את תעודות הכשרות מכיוון שההכנסה של גוף הכשרות תיפגע ובמקרה של הסרת כשרות יבוא גוף כשרות אחר ויעניק מייד כשרות למקום בכדי להרוויח את ממונו.

    צריך להיות פתי או בור לחשוב שהרבנות הראשית באמת תוכל לפקח על תהליכי העבודה וההשגחה של מאות גופי הכשרות שיקומו כאן. כיום אין פיקוח באופן מלא ומסודר של הרבנות הראשית על מערך הכשרות הארצי, ואילולי עבודת הקודש של רבני עיר במקומם, לא היה כלל פיקוח הדוק כפי שיש היום. לכן מזהיר הבכיר בתחום הכשרות כי המהלך ידרדר את הכשרות לתהומות, לקחת גוף פיקוח כשרותי הלכתי ולהפוך אותו לגוף עיסקי נטו זה יבא לדרדור חסר תקדים בכשרות בישראל.



    0 תגובות